به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد محمدیبخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی ۱۴۰۱، علت کاستیها و نواقص در فرآیند مدیریت بحران را عملکرد جزیره ای عنوان کرد.
وی با تأکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری در مدیریت بحران در مباحث نظری، دستورالعملها و آئیننامهها کاملأ غنی است، افزود: اما هنگام بروز و پیشگیری از بحران همواره دچار نقص هستیم، بنابراین برگزاری این مراسم طلیعهی خوبی جهت رفع نواقص است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به هم افزایی و تجمیع اطلاعات در فرایند مدیریت بحران، خاطرنشان کرد: بحران در صنعت حمل و نقل هوایی صرف نظر از سایر حوزهها از تعریف متفاوتی برخودار است چرا که بخشی از بحرانها مربوط به سوانح و حوادث هوایی، فرودگاهی و بخشی در خارج از فرودگاه است.
وی افزود: برای حوزه فرودگاهی کاملا نفرات آموزش دیده و دستورالعملها، مبانی و شرح وظایف مشخص وجود دارد اما بخشی از بحرانها مربوط به سوانحی است که خارج از سرزمین فرودگاهی رخ میدهد و در آنجا علیرغم اینکه از سوی ایکائو تکالیفی بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری نهاده شده اما به دلیل عدم مدیریت واحد و ورود دستگاههای مختلف دچار اشکال میشویم.
محمدیبخش بیان کرد: در حوزه هوایی دستورالعمل سیستم مدیریت ایمنی (SMS) به عنوان اسناد بالادستی از سوی ایکائو به ما ابلاغ شده و ما نیز به عنوان سند جامع ایمنی هوانوردی به همه دستگاهها ابلاغ شده و خود ملزم به اجرای آن هستیم و هر سال یکبار مورد ممیزی دستگاههای جهانی قرار میگیریم و به تمامی دستگاههای ذیربط دسترسی دادیم تا در بخشهای پیشگیرانه، حین و بعد بحران متناسب با آن برنامه ریزی داشته باشند.
اثر بخشی صنعت حمل ونقل هوایی در تمامی بحرانها
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آنچه صنعت هوایی را با سایر موضوعات متفاوت میکند نقش این بخش در سایر حوزههاست و در تمامی بحرانها اثربخشی این حوزه بسیار مشهود و پررنگ است.
وی با تأکید بر اینکه بخش هوایی باید متناسب با هر بحرانی آماده باشد، افزود: امکانات و تجهیزات بخش هوایی متناسب با بحرانها و تهدیدات کافی نیست.
خود کفایی بخش هوایی در حوزه اطفای حریق
محمدیبخش به عدم تناسب ناوگان هوایی به ویژه بخش بالگردی به تعداد جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: آن جایی که بخش هوایی متناسب با آن توسعه یافته از ظرفیت نیروهای مسلح استفاده شده است و امروز در حوزه اطفای حریق به خودکفایی رسیده ایم چرا که این مهم با هم افزایی با دستگاه متناظر در نیروهای مسلح و اقدام به موقع و در لحظه محقق شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه با هم افزایی بحران به صورت صحیح مدیریت خواهد شد، افزود: امروز برای اینکه بتوانیم در بحران ها به تمامی بخشها کمک کنیم به جز بخش هواپیما در حوزه بالگرد در حال توسعه هستیم. برهمین اساس توسعه بالگرد در سند برنامه ۱۰ساله در دستور کار قرار گرفته است و در حوزه استفاده از پهپادها نیز میتوانیم اطلاعات راشناسایی و با پایش هوایی در ارسال دیتا موفق باشیم.
محمدیبخش با بیان اینکه علی رغم غنی بودن در حوزه نظری و دستورالعمل اما در حوزه اجرای رزمایش و تمرین دچار اشکال هستیم، افزود: ضروری است براساس تهدیدات، مانور سالانه ی چند مرحله ای و ارتقا یافته، تعریف شود و به صورت تجمیعی وارد مانور عملیاتی شویم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه چنانچه برنامه علمی و عملیاتی با محوریت ستاد بحران کشور اجرا شود، نواقص برطرف خواهد شد، افزود: در اجرای رزمایش موظف میشویم پس از احصاء نقص ها، سخت افزار، نرم افزار و دیتا را افزایش خواهیم داد.
وی با اشاره به ایجاد مرکز کنترل اطلاعات، تاکید کرد: در اجرای رزمایش نواقص معلوم میشود و با تعیین بودجه در سال بعد از آن، تکلیف برای رئیس دستگاه مشخص خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری محمدی بخش تصریح کرد: برای جلوگیری از گسست در تصمیم و سرگشتگی در بحران، اجرای مانور سالانه متناسب و درخور تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای در حوزه های سیاسی و بلایای طبیعی براساس دستورالعمل واحد ضروری است.
گفتنیاست در ادامه این مراسم از علی لطفی جانشین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل تقدیر شد.